środa, 12 czerwca 2024
Zaczynam serię wpisów o Argatorii, może trochę od środka, bo będzie o turniejach i rozpiskach ale od czegoś trzeba zacząć.
Zasadniczo mamy dwa formaty gry kompetytywnej, Open i Starter Wars.
Open grany jest zazwyczaj na 1000pkt i więcej, pozwala na wybranie najbardziej skutecznych jednostek (oczywiście z zachowaniem wszelkich reguł) często w najpotężniejszych wariantach czyli 16 podstawkowych hordach z bonusem. Wystawiając dużą hordę możemy, bez zwiększania kosztów armii i przejmowania się ograniczeniem liczby jednostek, wystawić dodatkowy luźno biegający pasek. Fajna rzecz często przez graczy ignorowana. Format Open dominował na turniejach i w niektórych lokalnych ligach dość długo.
Zaletą jest prosta meta, wystawiamy armię w trybie minimax, optymalizując skuteczność. Na stół wyjdą dwie albo i trzy (zależy od ilości punktów) wielkie hordy z paskami maruderów. Minusy to mało aktywacji, nawet z maruderami. Może być ciężko przeczekać przeciwnika. Istnieje też ryzyko, że bardzo drogi oddział utknie gdzieś w terenie albo ulegnie, któremuś z czarów spowalniających. Element modelarski (dla niektórych pomijalny) może być dość nużący, gdy trzeba zmalować kilkadziesiąt podstawek tych samych ludków.
Sorgax Dirandis
Starter Wars, format wymyślony przez Jakuba Polkowskiego z bloga Battle-Reports.org (SWxxx), SW oznacza, że gracz dobiera do armi to co jest w firmowym starterze oraz coś do limitu punktów. Turnieje w formacie SW750 są bardzo fajnym wprowadzeniem dla nowych. Progi finansowy i modelarski nie przerażają.
Rzućmy okiem na zawartość startera armii Dirandis.
Na razie kwadratowe podstawki. W armii muszą znajdować się dwa oddziały podstawowe, w przypadku Dirandis są to Bracia Ognia, to ci kolesie zaznaczeni białymi strzałkami. W starterze dostajemy ich 12 podstawek. Minimalnie w oddziale muszą być 4 podstawki co tworzy tzw pasek. Koszt punktowy podstawki Braci Ognia to 12pkt. Oddział może mieć niepełny pasek, grunt by pierwszy był cały. Daje nam to 144pkt.
Każdy oddział podstawowy, który wykupimy pozwala nam dobrać jednostę ze slotu oddziałów Elitarnych. Dirandis ma tam, Amazonki (Wilcze Dziewice) zaznaczone niebieskimi strzałkami, Wilczych Braci i kawalerię czyli Gridony. Te dwie ostatnie jednostki musimy dokupić osobno. Amazonki są bardzo tanie, po 8pkt za podstawkę, dostajemy ich tyle samo co Braci Ognia. +96pkt
Pod zieloną strzałką widzimy 8 podstawek Pół Gigantów (18pkt za sztukę), zwanych potocznie Ogrami. To jednostka ze slotu oddziałów Rzadkich, ich limitami nie musimy się na razie przejmować. Bardzo ładna rzeźba ludków pozwala wyżyć się malarsko. To potężne stwory, które robią z przeciwnika miazgę, warto ich zabrać na bitwę paru więcej. +144pkt
Czerwona strzałka wskazuje na Sqsquatchy, sprytne małpoludy których mamy 4 podstawki, warto ich z czasem dokupić więcej. Przed bitwą mogą wyjść ku przeciwnikowi, atakując ich przeciwnik nie zyskuje bonusów za szarżę, niezła sztuczka. +60pkt czyli 15pkt za podstawkę.
Tu się kończą oddziały a zaczynają herosi czyli cała reszta na okrągłych podstawkach.
Dwie grupy dowodzenia, żółte strzałki, czyli dwóch typów na podstawkę. Jeden ma sztycę ze sztandarem a drugi instrument, ma być z daleka widać czym się zajmują. Ich rolą jest popędzanie oddziałów, wspieranie ich przy testach Zimnej Krwi i ogólnie manewrowości. Podczas bitew na 1000pkt jedna z grup może mieć wykupiony magiczny sztandar. Po 15pkt podstawka czyli +30pkt do puli
Jeśli wszystko skleiliśmy poprawnie, powinniśmy mieć jeszcze cztery luźne figurki, strzałki różowa i błękitna. Trochę nie wiem czemu na obrazku są po dwóch na podstawce. Możemy z nich zrobić generała, maga i dwóch czempionów. Który jest który, to już kwestia estetyki, grunt by to była pojedyncza figurka na okrągłej podstawce. Generał 30pkt, Czempioni 10,13,15pkt zależy który, Mag 14pkt. W sumie wychodzi 528-546pkt +czary i przedmioty dla Maga, to kilka, kilkanaście pkt wiecej. Póki nie dokupimy paczki z herosami, taki zestaw w zupełności nam wystarczy.
Do limitu 750pkt zostaje około 200pkt, mamy pole do popisu, jest w czym wybierać. Kawaleria na Gridonach, więcej Ogrów albo Sasquatchy, może Elephanton albo szybkie jak błyskawica Wilhary, to już kwestia preferencji i stylu gracza.
I na dziś to tyle...