tag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post4509932400274031317..comments2023-07-02T11:02:33.268+02:00Comments on ::: Black Grom Studio :::: Oko Yrrhedesa co warte po latach?Gonzohttp://www.blogger.com/profile/03956503971340729667noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-37821812960630018502011-09-05T14:18:31.127+02:002011-09-05T14:18:31.127+02:00To tak jak z dzisieszymi super grami na konsole i ...To tak jak z dzisieszymi super grami na konsole i peca... są super a ludzie i grywaja w 8-bitówowe rzeczy... ;-)Gonzohttps://www.blogger.com/profile/03956503971340729667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-67507779624026186112011-09-05T14:03:48.877+02:002011-09-05T14:03:48.877+02:00Z tego co pamietam kiedyś oko było strasznie jecha...Z tego co pamietam kiedyś oko było strasznie jechane jako coś gorszego prymitywneg, a przez to skazanego na niebyt... Sam w tym trędzie bylem, jednak dzis patrze na to bardziej przychylnieRebel_is_a_Rebelhttps://www.blogger.com/profile/08101639131985997123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-91544461773490548562011-06-29T13:14:28.974+02:002011-06-29T13:14:28.974+02:00Hmm... A mi się podobało. Zarówno gdy pierwszy raz...Hmm... A mi się podobało. Zarówno gdy pierwszy raz czytałem Oko, nie mając bladego o RPG, jak i teraz, po latach. Nie za bardzo rozumiem wasze argumenty o braku szczegółów. Po pierwsze osoba nie mająca pojęcia o RPG nie wie, że takie szczegóły "powinny" być. A po drugie nie wiem czemu traktujecie to oddzielnie od przygody. Mechanika + przygoda = cały system. To w przygodzie mamy potrzebne nam przykłady użycia mechaniki i statystyki przeciwników. Listę czarów uważam za to za jedna z fajniejszych. Pamiętam jak trudno mi było potem samemu coś dodać do repertuaru klasycznych zaklęć.Jagminhttps://www.blogger.com/profile/05558842204910053999noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-65424051055637300662011-06-29T13:09:51.109+02:002011-06-29T13:09:51.109+02:00Nie znacie się. Za dużo czytacie za mało gracie.
...Nie znacie się. Za dużo czytacie za mało gracie.<br /><br />Ja kilkanaście lat temu prowadziłem Oko kilku grupom. Ledwie miesiąc temu poprowadziłem jeszcze raz już "dziadkom". Wszystko 100% by the book, bez zbędnych opisów, interpretacji i całego tego waszego oldskulowego podejścia. Nawet opisy pomieszczeń czytałem prosto z kartki.<br /><br />Ani wcześniej ani teraz nie było żadnych problemów jakie tu opisujecie. Dwanaście godzin czystej frajdy. Wszystkim się podobało, włącznie z zejściem przez kibel.<br /><br />Tyle że prowadziłem wersję z MiM, nie ten książkowy badziew. Kultowy #7. Taaaka klima.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-27575579749979940292011-06-29T11:06:12.289+02:002011-06-29T11:06:12.289+02:00Ah, Oko... mój pierwszy erpeg :) Ówcześnie, czytaj...Ah, Oko... mój pierwszy erpeg :) Ówcześnie, czytając i potem prowadząc, miałem ten sam dylemat - nie podobało mi się podejście autora z wszystkim na odwal się (tak wtedy sądziłem), brakowało mi czarów, tabel, cenników... wszystkiego. Wtedy się tego nie rozumiało. Musiało minąć kilkanaście lat grania, by móc się wyrobić.Dominikhttps://www.blogger.com/profile/13145045413927503986noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-6007445666086981122011-06-28T23:18:23.846+02:002011-06-28T23:18:23.846+02:00Wysoka początkowa kondycja postaci jest chyba jedy...Wysoka początkowa kondycja postaci jest chyba jedynym błędem mechaniki "Oka". Ma to genezę w systemie Fighting Fantasy, który przecież pierwotnie służył do gry solo i przypomina to trochę dużą ilość początkowej żywotności w różnego rodzaju komputerowych strzelanach<br /><br />Fighting Fantasy RPG wyszło w 1983 lub 84 roku. Dosyć kiepskie przełożenie idei paragrafówki na grę fabularną (zbyt wiernie wykorzystana mechanika). AFF (1989, druga edycja 2011) dużo lepsze, ale i tak OD&D czy nawet Swords & Wizardry nie pobije.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-73797193599027504852011-06-28T21:33:59.543+02:002011-06-28T21:33:59.543+02:00Hehehe Gonzo ja też po przeczytaniu tekstu Key-Gha...Hehehe <b>Gonzo</b> ja też po przeczytaniu tekstu <b>Key-Ghawr</b>'a wziąłem się za czytanie <i>Oka</i>.<br /><br />Teks jest dobry i tak samo jak ty zauważam pewne błędy u <i>Sapka</i>. Kiedyś próbowałem/poprowadziłem wg. niego przygodę nie doświadczonemu/ej graczowi. Doprowadziło to do sytuacji, w której dziewczę nigdy wcześniej nie mające morderczych zapędów próbowało zakuć orka sztyletem. Ten miał 10 Kon. a sztylet u <i>Sapka</i> zabiera 1 punkt Kon. za trafienie. Dziewczyna tak długo skakała aż w końcu golca zakuła, ale później musiałem ją długo przekonywać by jeszcze raz raczyła spróbować. Jej po prostu nie przyszło do głowy, ba takie pomysły napawały ją odrazą, by wepchnąć, tak jak sugeruje AS, ten scyzoryk w nerki, albo pod pachę lub w grdykę.<br /><br />Reasumując mimo swej prostoty autor Oka aż za bardzo dożył do osiągnięcia realizmu, by bez komentarza wprowadzić wg. niego rpg.Nimsarnhttps://www.blogger.com/profile/14131069056943895734noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-44736779347843701992011-06-28T18:09:09.019+02:002011-06-28T18:09:09.019+02:00Gra S. Jacksona to prawdopodobnie Fighting Fantasy...Gra S. Jacksona to prawdopodobnie Fighting Fantasy albo Advanced Fighting Fantasy - mająca korzenie w paragrafówkach.<br /><br />W reedycji z 2000 zmiany są kosmetyczne, i praktycznie się ich nie zauważa.erpegisnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-71484829040076998002011-06-28T12:29:26.745+02:002011-06-28T12:29:26.745+02:00Jest rozdzial pt Suplement caly ich autorstwa. Mie...Jest rozdzial pt Suplement caly ich autorstwa. Mieli co powiedziec i chyba dobrze to zrobili. Dobrze sie to wpisuje w idee tego wydania. Jakos nie razi i nie odstaje za bardzo. :-)Gonzohttps://www.blogger.com/profile/03956503971340729667noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-69422382342221417912011-06-28T12:25:54.603+02:002011-06-28T12:25:54.603+02:00Część tekstu w książkowym wydaniu jest autorstwa A...Część tekstu w książkowym wydaniu jest autorstwa Andrzeja Miszkurki i Jacka Brzezińskiego. Obaj zajmowali się redakcją tekstu Sapka (pod kierunkiem Darka Torunia) i dodali do niego wiele własnych pomysłów. Część z nich nie uzyskała akceptacji autora i została wyrzucona z wersji ostatecznej, spora część jednak pojawiła się w wydaniu książkowym. Przykładowo, jeśli mnie pamięć nie myli, spora część przykładowych czarów jest ich autorstwa.Inkubhttps://www.blogger.com/profile/09544298079350058692noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8674185970737186175.post-28156120301296765782011-06-28T12:02:53.495+02:002011-06-28T12:02:53.495+02:00Bardzo celny w dobry post. Szczególnie ta uwaga o ...Bardzo celny w dobry post. Szczególnie ta uwaga o potrzebie wyrobienia się, niezbędnej do zastapienia reguł i mechaniki zdrowym rzsądkiem. Umykało mi to, w rozważaniach.Paladynhttps://www.blogger.com/profile/03647332960299046927noreply@blogger.com